W swoich powieściach KochAna. W pułapce anoreksji i bulimii, Odcienie
czerwieni, Moc granatu, Kolekcjonerka poruszam
tematykę związaną z pojmowaniem ciała,
poszukiwaniem tożsamości, popadaniem
w obsesje, stereotypowymi rolami czy wymaganiami społecznymi i kulturowymi – przede wszystkim w odniesieniu do kobiety. Zanim napisałam
pierwszą z nich, wydaną w 2012 r., tworzyłam papierowe kolaże. Niektóre z nich okazały się jaskółkami zwiastującymi książkową problematykę. Kolaże różnej maści wycinam i wyklejam do dziś. Najczęściej składają
się one z elementów zaczerpniętych z gazet, gazetek, magazynów, ulotek.
Wkomponowuję je w nowe zestawienia i znaczenia.
Najstarsze spośród prac o tematyce feministycznej wykonałam
w 2010 r. Denerwowała mnie wszechobecność w mediach wytycznych odpowiednich dla
kobiety-lalki, która ma spełniać cudze oczekiwania swoim kosztem. Wówczas głosy przeciwne przedmiotowemu traktowaniu kobiety nie brzmiały równie donośnie jak teraz. Termin ciałopozytywność nie był ogólnie znanym terminem. Zaczęłam korzystać z języka fotografii z kolorowych czasopism, żeby zanurzając się w nim, ujawnić „prawdy objawione” o kobiecie, które funkcjonują w powszechnym obiegu i zdemaskować je. Mianowicie poprzez prezentację ich w krzywym zwierciadle, oparach absurdu i objęciach ironii kolaży.
 |
Szczyt kobiecości?, 2010
|
 |
Mięsko, 2010 |
 |
Komplety i gadżety, 2010 |
Nadal kieruję się podobnym tropem, chociaż mój styl
tworzenia ulegał zmianom. Kolaże z dalszych lat cechują się mniejszą
ilością elementów, większym uporządkowaniem i geometryzacją kompozycji.
Na ich powstanie wpłynęło ciągłe zderzanie się z
poglądem, z którym się nie zgadzam. Mianowicie, że najważniejsze w życiu kobiety
są role żony i matki, a osoba, która się ich nie podejmie, nie jest „kobieca”.
Inne role zawodowe, prywatne, które odgrywa w życiu, miałyby stawać się przy
tamtych zaledwie nieistotnymi epizodami. Ujmuję takie rozumowanie w przewrotny sposób.
 |
Jak być niezłą babką?, 2018
|
 |
Bez tytułu, 2018
|
 |
Winna, bo nie chce się cielić, 2018
|
Do stworzenia dwóch kolaży przyczyniły się Czarne Protesty, w których brałam udział. Na drugim
z nich znajduje się hasło podpatrzone przeze mnie na transparentach Amnesty
International. Wyznacza ono kierunek zmian.
 |
Czarny Protest, 2018
|
 |
Miłość, 2018
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz